Kas teadsid? Ajalooga maja väärib plekk-katuste Mercedest!
Miks eelistada valtskatust?
Vastupidavus. Valtsplekk-katus on üks kõige vastupidavamaid katuseid.
Kaal. Katus on kerge, ei vaja massiivseid aluskonstruktsioone, sobib väga hästi vanadele renoveeritavatele hoontele.
Keerulise katuse lahendus. Katuse keerukus ei ole valtskatuse puhul probleem –see hoopis rikastab pilti. Keerulisele katusele on valtskatus konkurentsitult parim valik, sest moodustab alust matkiva veetiheda katte.
Sobib laugetele katustele. Valtsplekk on väikese kaldega katusel kõige esimene kattervariant lamekatustel kasutatavate materjalide järel. Valtskatuseid võib paigaldada kalletele alates 5 °.
Katusekattes pole auke. Valtspleki kinntiusi ei kruvita läbi pleki, ainulaadne kinnitusviis valtside sisemusse jäävate kinnitusklambritega tagag veekindluse ka väga madalatel kalletel.
Talub temperatuurimuutusi. Pleki temperatuur võib meie kliimas suvel olla +75° C ja talvel -35 ° C. Valtsprofiil võtab sellised soojuspaisumised väga hästi vastu ja jagab need oma laotuses.
Pinnakatted ja värvivalik. Saadaval on rikkalik valik erinevaid pinnakatete ja värvidega terasplekke. Pinnakatteteks võib olla polüester või pural, viimane neist on praegu katustel soositum valik oma eriti hea imlastikukindluse tõttu.
Tormikindlus. Oskuslikult paigaldatud valtskatus moodustab monoliitse katte, tormituultel on seal väga keeruline kuskilt kinni haarata. Tähtis on paigaldada vajalik kogus kinnitusklambreid, vähemalt 6 tk/m2 kohta (täpne kogus sõltub hoone asukohast, kõrgusest jm).
Materjali hind. Hind ruutmeetri kohta on samas hinnaklassis vähem vastupidavate katusekattematerjalidega.
Lai kasutusala. Sobib nii muinsuskaitselistele objektidele kui ka modernsesse keskkonda.
Ajalooga maja väärib plekk-katuste Mercedest!
„Kurb on vaadata väärikat maja, millele on valitud suvaline katusekate –ja paraku on selliseid näiteid rohkem kui näha tahaks. See on probleem,“ ütleb katusemeister Kalvi Kondio.
Teraskatuste valikust on üha populaarsemaks muutunud profiilplekk nimega Klassik. „Tootenimetused võivad tootjati varieeruda, aga alati on tegemist vaid valtspleki-sarnase tootega: Klassik on peitkinnitustega profiilplekk, küll valtspleki moodi, aga täiesti teine asi,“ selgitab Kondio.
Segadust on selle ümber palju, mitte ainult klientide, vaid tihtilugu ka ehitajate seas,“ nõusutub Kondioga katusefirma Toode müügiesindaja Erki Loigom. „Turg on meil paraku hinnatundlik ja tihti pealiskaudne, klientide ja ehitajate harimisel on tootjatel veel pikk tee kä
Segadus on paljuski põhjustatud sellest, et profiilpleki Klassik väljanägemist kirjeldades kasutatakse sõna „valtsprofiil“ – asjatundmatule kliendile võib kergesti jääda mulje, et tegemist ongi valtskatusega, tal pole aimugi, et tegelikult on need kaks ise asja. Mõni ehitaja kasutab seda teadmatust kurjasti ära.
Plekk-katuste Mercedes
„Valtskatust nimetatakse plekk-katuste Mercedeseks –ja seda õigustatult,“ märgib Loigom ja räägib, et vanaemad valtskatused, mida tulnud maha võtta, pärinevad 1920. aastatest -ja nende liited ei olegi sageli uuendamise põhjus.
„Kui pidada katuse ainsaks rolliks veepidavust, siis võib väärikatele ehitistele istutada peale kas või kiviimitatsiooniga profiilpleki –ja seda kahetsusväärselt palju ka tehakse,“ ütleb Erki Loigom. „Iga asi olgu ikka omal kohal. Uuselamute katusel näiteks profiilplekk Klassik igati hea lahendus – tagab suurepärase tuulduvuse, on kiiresti paigaldatav ja hinnalt soodsam. Väga riivab aga asjatundja pilku Klassiku profiil näiteks Kadrioru –laadses asumis, mis on just valtsplekk-katuste pärusmaa. Valtskatus on omamoodi kunstitöö, mille lahendused sõltuvad suuresti katusemeistri käekirjast, tema kogemustest ja teadmistest.“
Kalvi Kondiol on kogemusi valstkatuste vallas juba üle kümne aasta, suurem osa sellst ajast on ta katuseid teinud Soomes. „Sealt olen saanud hea põhja,“ ütleb ta. „Helsingis vanalinna valtskatuseid iseloomustab eriti suur keerukusaste, see paljude korstnate, neelude, vintskappide ja muude erikaldeliste murrangutega katusemaastik on olnud suurepärane koolitus, mis lubab nüüd saada hakkama mistahes katustel.“
„Katus on hoonel üks kõige tähtsamaid piirdeid –see pole koht, kus hakata säästu taga ajama, eriti kui see käib kvaliteedi arvel,“ märgib ta. „Inimesed on nõus tasuma auto või mõne muu suurema asja eest igakuiselt 200-300 eurot liisingut, kuid korraliku katuse eest ei taheta raha välja käia. Selline suhtumine on äärmiselt arusaamatu.“ Kui valtskatuse paigalduse hind jagada ära selle elueale, siis oleks igakuine nn liisingumakse elle eest praktiliselt olematu.
Allikas: http://m.mehele.ohtuleht.ee/796447/kas-teadsid-ajalooga-maja-vaarib-plekk-katuste-mercedest